Vyberte stranu

Keď sa viera stretne s umelou inteligenciou

30. júna 2025

Marián pracuje v globálnej IT spoločnosti, ktorá poskytuje technologické služby klientom po celom svete. Vzhľadom na jeho pracovné nasadenie na projektoch zameraných na zavádzanie umelej inteligencie pre zákazníkov sa náš rozhovor rodil o niečo dlhšie. O to viac si vážim, že si nakoniec našiel čas a mohli sme sa porozprávať.

V rozhovore sa pýtame nielen na jeho odborný pohľad, ale aj na osobnú vieru, nádeje a obavy, ktoré AI prináša do života jednotlivcov, cirkvi a celej spoločnosti.

Je cirkev pripravená na éru umelej inteligencie, alebo ešte len „preberá signál“?

Cirkev bola v otázke prijímania technologických noviniek tradične opatrná, no zároveň nikdy nebola celkom odmietavá. V niektorých prípadoch dokonca patrila medzi priekopníkov – napríklad pri využívaní rádia, televízie. Dnes sa to začína ukazovať aj v oblasti umelej inteligencie. Viacerí veriaci, ktorí sa tejto téme venujú, sú rešpektovaní odborníci – spomeniem napríklad emeritného profesora matematiky z Oxfordskej univerzity Johna Lennoxa.

Kresťanské cirkvi sa vo všeobecnosti vyjadrujú k AI pomerne otvorene. Oficiálne dokumenty viacerých hlavných denominácií hovoria nielen o pripravenosti používať umelú inteligenciu zodpovedne, ale aj o potrebe poctivo analyzovať jej potenciálne negatívne dopady – najmä na duchovný život, myslenie ľudí, výchovu detí, a spoločenskú stabilitu. Nechýbajú ani varovania pred zneužitím AI totalitnými režimami, organizovaným zločinom či pri šírení dezinformácií. Problémom však je, že tieto vážne výstrahy zo strany kresťanských autorít sa často strácajú v mori nadšených marketingových naratívov.

Moje varovanie v tejto oblasti by znelo – nenechajte sa „nachytať“, všetko si viacnásobne overujte – zdroj, zmysluplnosť, detaily toho, čo nám chce niekto podať ako pravdu, apod. Stojte na pravde a používajte zdravý rozum.

Zaujímavým signálom je aj postoj súčasného pápeža Leva XIV., ktorý upozorňuje na riziká spojené s AI – pravdepodobne aj vďaka svojmu matematickému vzdelaniu. Obavy z unáhleného vývoja a zneužitia AI vyslovili predstavitelia katolíckej, pravoslávnej, anglikánskej, luteránskej aj evanjelikálnej tradície – nejde teda o okrajový fenomén, ale o celocirkevnú výzvu. Zároveň platí, že mnohí kresťania sa umelej inteligencii venujú odborne a zodpovedne prispievajú do tejto diskusie.

Zo svojej skúsenosti – či už v kontakte s kolegami, s čitateľmi mojej knihy, počas prednášok a seminárov o AI, alebo prostredníctvom relácií Průsečíky, prípadne pri rôznych podcastoch a počas konferencií – vnímam veľkú názorovú rôznorodosť. Nájdeme medzi kresťanmi aj neveriacimi nadšencov, optimistov, realistov, pesimistov aj fatalistov. Zaujímavé je, že rozloženie týchto postojov nezávisí až tak od viery – skôr od miery informovanosti, dôvery vo vývoj a hodnotového ukotvenia.

No keď hovoríme o tzv. ére umelej inteligencie – teda o čase, keď AI bude súčasťou všetkých oblastí života, keď dnešné deti vyrastú do digitálneho sveta a samostatné uvažovanie môže byť vážne oslabené – na takúto budúcnosť nie je pripravený takmer nikto. Bude to turbulentné obdobie. A ak nebude cirkev duchovne aj prakticky bdelá, mnohých môže táto éra „zomlieť“.

Prečo si sa rozhodol venovať práve prieniku umelej inteligencie a kresťanstva – čo bol „prvotný impulz“?

Prvotný impulz boli veľmi dobré vzťahy s redaktormi brnenskej redakcie Rádia 7. V roku 2018 potrebovali naplniť svoje 24-hodinové vysielanie novým obsahom, a tak som im ponúkol úplne novú tému – umelú inteligenciu. Bolo to viacmenej spontánne.

Síce som nad AI rozmýšľal už dávnejšie, ale nikdy som o nej verejne nehovoril z kresťanského pohľadu. Na druhej strane – rád objavujem niečo nové. Tento prienik AI a kresťanstva mi pripadal mimoriadne zaujímavý. Predpokladal som však, že témy, ktoré budú pre poslucháčov naozaj zaujímavé, sa „minú“ do roka. Na moje prekvapenie, neminuli sa ani po 4 rokoch. Koncom novembra 2022 v oblasti AI totiž nastali razantné zmeny, a objavili sa nové a nové oblasti – „prieniky“ vďaka nástupu generatívnej AI. Tie prieniky by sa dali zhrnúť do niektorej zo štyroch oblastí – hrozby, užitočná pomoc, zbytočné obavy a falošné nádeje.

 

Ako reagujú poslucháči relácie Průsečíky na témy, ktoré niekedy balansujú na hrane medzi vierou a vedou?

Reakcie poslucháčov boli a aj sú vo výraznej miere pozitívne. Istý čas boli Průsečíky dokonca najsledovanejšou reláciou celého rádia. Mnohým sa otvorili nové obzory – oceňujú, že dostávajú prehľad o zložitých a pritom praktických otázkach, ku ktorému by sa inak nedostali. Zvlášť si vážia to, že relácia spája technicky náročné témy, ako napríklad umelú inteligenciu, so Svätým Písmom – a robí to spôsobom, ktorý je zrozumiteľný a zároveň verný biblickému pohľadu. Táto previazanosť medzi vierou a vedou, medzi Písmom a realitou dneška, im pomáha lepšie sa vyznať v zložitom svete.

Niektorí poslucháči išli ešte ďalej – pozvali ma do svojich farností, cirkevných zborov, na stretnutia mladých, spoločenstviev a pod., aby som o umelej inteligencii hovoril podrobnejšie a hlavne naživo. To vnímam ako potvrdenie, že tieto témy majú silnú informačnú hodnotu a aj duchovný dopad.

Tvoja nová kniha má podtitul „Křesťanův příbalový leták k AI“ – čo by si doň napísal ako prvé varovanie a prvú nádej?

Ak by som išiel podľa závažnosti, tak z môjho pohľadu prvá, t.j. najzávažnejšia a najškodlivejšia hrozba AI, je jej schopnosť presvedčivo klamať. Pod to patrí jej schopnosť vytvárať ilúziu, že sa rozprávate s človekom, a dokonca blízkym človekom. AI dokáže generovať hlasové nahrávky, fotografie a aj videá známych ľudí aj v tých najnemožnejších situáciách. AI môže napríklad vytvoriť video mŕtveho syna a presviedčať starých rodičov, že nezomrel, ale ho uniesli, napríklad do Indie, a teraz potrebuje peniaze, aby sa dostal domov… AI dokáže vytvoriť ilúziu emocionálneho záujmu a sympatií voči človeku – má nástroje na nepostrehnuteľné manipulácie ľudí. Moje varovanie v tejto oblasti by znelo – nenechajte sa „nachytať“, všetko si viacnásobne overujte – zdroj, zmysluplnosť, detaily toho, čo nám chce niekto podať ako pravdu, apod. Stojte na pravde a používajte zdravý rozum.

Za najväčšiu „nádej“ AI považujem jej schopnosť odbremeniť človeka od mentálne frustrujúcej a ubíjajúcej „kancelárskej“ práce. Do toho by som zahrnul sumarizáciu a analýzu textov alebo nahrávok, pomerne slušné schopnosti prekladu medzi jazykmi a tzv. inteligentné vyhľadávanie. Nemôžem vynechať ani to, že AI je schopná nájsť mnohé nepostrehnuteľné zmeny a súvislosti v medicínskych snímkoch (MR, CT, rentgen), v údajoch z analýzy krvi, moču, z meraní pomocou EKG, EEG a pod.

Vo všeobecnosti však každá nádej v oblasti AI stojí a padá na kvalite dát, ktoré AI má k dispozícii. To myslím v pozitívnom zmysle ako nádej i negatívnom zmysle ako hrozba. Mnoho hackerských pokusov s použitím AI dnes ešte označujeme ako „babráctvo“ – práve preto, že AI nevedela na ich rozkaz až tak kvalitne škodiť. Napríklad nebola dostatočne autentická pri generovaní deepfake fotiek a videí, napríklad šesť prstov, malé odchýlky v osvetlení, niektoré logické chyby a pod. Autenticita AI výstupov sa však dosť rýchlo zlepšuje. Dnes niektorí hackeri paradoxne stratili prácu, pretože ich nahradila AI. Stala sa spoľahlivejšia a lacnejšia. Nádej? Z tohto hľadiska ani nie!

Ktoré etické dilemy spojené s AI teba osobne najviac znepokojujú – najmä v súvislosti s vierou a hodnotami?

Existuje viacero oblastí, ktoré ma hlboko znepokojujú – nie len ako odborníka, ale aj ako veriaceho človeka. Uvediem aspoň niekoľko z nich:

Deepfakes a dehonestácia človeka
Falošné videá, často so sexuálnym, škodlivým alebo násilným obsahom, sa zneužívajú na ničenie dobrého mena, vydieranie či získavanie finančných výhod. Takéto praktiky sú neetické a zároveň hlboko urážajú dôstojnosť človeka – bytosti stvorenej na Boží obraz.

Manipulácia s identitou a hranicami smrti
Rozhovory s mŕtvymi, tvorba digitálnych replík ľudí bez ich súhlasu, alebo konverzácie s neexistujúcimi ľuďmi – to všetko ide proti pravde, osobnosti a úcty k životu i smrti. Kresťanský pohľad na človeka je na druhej strane pevne spojený s realitou a zodpovednosťou pred Bohom – a nie s ilúziou a bezbrehou „slobodou“.

Emočná závislosť od AI náhrad
AI produkty typu Character.AI vedú mnohých k tomu, že nahrádzajú skutočné vzťahy tými digitálnymi. Vzniká emocionálna závislosť, ktorá izoluje človeka, oslabuje rodinné, priateľské aj duchovné väzby. Človek sa stáva ľahkým cieľom nebezpečných manipulácií. Zdravý rozum a cit sa tak dostávajú do úzadia – a to je vážna výzva pre každého duchovného pastiera.

Transhumanistické snahy o splynutie človeka a stroja
Nadšené vízie priameho prepojenia mozgu s AI (napr. cez čipy alebo neurálne rozhrania) prekračujú hranice toho, čo znamená byť človekom. Namiesto pokory pred Bohom Stvoriteľom tu vidíme pokušenie stať sa „bohom“ – t.j. snaha stvoriť si vlastnú realitu, vlastnú moc, kontrolu, šťastie. Z duchovného hľadiska ide o veľmi nebezpečné klamstvo.

Ako môžeme ako kresťania rozlišovať medzi zodpovedným využívaním technológií a slepým nadšením?

Výborný spôsob rozlišovania je pozrieť sa na zdroj a ovocie. Ak to nahrádza Boha alebo ak sa to stáva pre mňa autoritou, bez ktorej sa neviem rozhodnúť, je lepšie takéto používanie novej technológie radšej opustiť. Ak to vidím na iných, je dobré sa z toho poučiť a ani nezačať používať AI takýmto spôsobom.

Máme výborného Radcu, ktorým je Svätý Duch a tiež aj Písmo Sväté, ktoré máme aplikovať aj pri vytváraní nášho vzťahu k AI. Je viacero miest v Biblii, ktoré nám môžu byť vodítkom pri skúmaní aj tohto fenoménu, ako napríklad: „všetko skúmajte; dobrého sa držte! (1Tes 5:21), Dávajte si teda pozor, ako žijete, nie ako nemúdri, ale ako múdri.“ (Ef 5:15–17),Nepripodobňujte sa tomuto svetu, ale premeňte sa obnovením mysle.“ (Rim 12:2) a iné.

Úspechy, inovácie a popularita AI často zvádza k slepému nadšeniu, ale treba si dať zdravý odstup. AI je presne taká istá ako celý svet. Je zasadená do hriechu, obsahuje aj dáta, ktoré majú pornografický, nenávistný, nebezpečný obsah spojený s podvodmi, manipuláciami, krádežami, zabíjaním a pod. a hriech nás ľudí ešte „inteligentne“ zosilňuje. V osobnej rovine, vo vzťahoch a najmä vo vzťahu s Bohom je určite „na máločo užitočná“ (1Tim 4:8).

Pokračovanie nabudúce. Rozprával sa Ondrej Kolárovský

_______________________________

Seminár o AI, ktorý odznel na konferencii EVS v máji 2025 v Žiline si môžete vypočuť na tomto odkaze: Cirkev v dobe AI

Ilustračné foto: Igor Omilaev, Unsplash

 

Marián Možucha

je IT architekt, expert na umelú inteligenciu, a aj človek, ktorý si kladie hlboké etické a duchovné otázky o smerovaní moderného sveta. V relácii Průsečníky na českom Rádiu 7 už niekoľko rokov (od r. 2018) skúma vzťah viery a moderných technológii, špecificky AI. Tento rok vydal knihu „Umělá inteligence – naděje, anebo hrozba?“, v ktorej ponúka kresťanský pohľad na fenomén, ktorý mení spoločnosť rýchlejšie, než si mnohí uvedomujú.