Predpojatosť médií je všade a zhoršuje sa. Tu je pár tipov, čo s tým môžete urobiť.
12. novembra 2020
PR špecialista David Taylor odhaľuje, odkiaľ pochádza zaujatosť médií, a vysvetľuje, ako môžete byť lepšie informovaní.
Skúšali ste si niekedy okuliare niekoho iného alebo ste si dali na oči okuliare, ak ich nepotrebujete? Takmer vždy budete mať mierne rozmazané videnie. Je to preto, lebo tie okuliare nie sú určené pre vás. Vaše okuliare sú odborne navrhnuté pre váš zrak. Dá sa povedať, že všetci nosíme okuliare na mieru.
Cirkev si síce osvojila Desatoro ako základ svojej etiky, ale zredukovať kresťanskú vieru na dodržiavanie či nedodržiavanie náboženských príkazov a zákazov je sploštenie a vyprázdnenie kresťanskej viery.
To je, nanešťastie, aj prípad správ, ktoré konzumujeme. Či už si to uvedomujeme alebo nie, takmer vždy prijímame správy, ktoré sú nejakým spôsobom zaujaté. Nielenže každý z nás má svoje vlastné predsudky, ale aj platformy, ktoré nám poskytujú správy, sú odborníkmi na to, čo chceme čítať.
Viem to, pretože je to moja každodenná práca. Mojou prácou je pomáhať organizáciám zacieliť zasielanie správ na relevantné publikum. Niekedy to znamená písanie viacerých rôznych nadpisov pre ten istý článok, pretože vieme, že niektoré nadpisy upútajú vašu pozornosť a iné budú fungovať lepšie pre niekoho s inou demografiou.
Existujú dva typy príbehov, na ktoré štatisticky najpravdepodobnejšie kliknete. „Osoba, ktorá sa vám páči, robí niečo úžasné“ alebo „osoba, s ktorou nesúhlasíte, robí niečo zlé“. Vrodenou potrebou človeka je potvrdzovať si svoj svetonázor.
- Prečo sa to robí a aký to má význam?
Je to jednoduchšie, ako si možno viete predstaviť. Ak píšem príbeh o tom, ako určitá charitatívna organizácia pomohla nejakej dedine, pravdepodobne budem mať k dispozícii niekoľko príkladov tejto pomoci. „Charita obnovuje školu“, „Charita dáva ženám čistú vodu“, „Charita poskytuje 4 × 4“. Na každú z nich pravdepodobne kliknú a prečítajú si ju rôzne skupiny ľudí.
Potom môžem povedať Facebooku, aby zameral inzerát alebo poslal príspevok na konkrétnu skupinu. Mohol by som mu povedať, aby zacielil pri konkrétnom príspevku na „fanúšikov 4×4“ alebo na „ľudí, ktorí sledujú charitu v oblasti vzdelávania x“. Môžem si vybrať podľa polohy, jazyka, pohlavia, veku, viery a tisícov ďalších charakteristík.
Vyhľadávač, ako je Google, alebo sociálne médium, ako je Facebook, zarába cez vás tým, že klikáte na reklamy. Je v ich záujme, aby ste klikli. Tieto platformy teda v priebehu času sledujú a naučia sa, ako sa správate online. Prispôsobia vám výsledky vyhľadávania alebo informačný kanál noviniek. Nadpisy správ určujú algoritmy.
- Obsah na mieru.
V čase, keď sa potrebujeme spojiť, sme od seba izolovaní.
- Dobrá správa
Máte moc s tým niečo urobiť.
Ak používate sociálne médiá alebo smartfón, môžete ich nastaviť tak, aby prestali zhromažďovať o vás tieto údaje. Môžete zmeniť nastavenia, aby vám platforma nezobrazovala prispôsobené reklamy. To je výborný spôsob ako začať.
Iste, znamená to, že potom dostávam dosť zvláštne reklamy na produkty, o ktoré nikdy nebudem mať záujem. Ale to je v poriadku, aj tak chcem mať kontrolu nad svojimi výdavkami!
Druhá vec, ktorú môžete urobiť, je zvoliť si spravodajské zdroje. Internet máte na dosah ruky, takže si otvorte vyhľadávač Google, zadajte názov príspevku, s ktorým nesúhlasíte, a prečítajte si niektoré články. Nikdy nenájdete nestranný spravodajský zdroj, môžete si však aspoň vyskúšať tie iné okuliare.
Po tretie, môžete sa modliť a požiadať o múdrosť: „Ak sa však niekomu z vás nedostáva múdrosti, nech prosí Boha, ktorý dáva štedro a bez výčitiek, a dostane ju.“ (Jakub 1:5). Modlite sa túto modlitbu každý deň ešte predtým, ako si k raňajkám zapnete správy.
Námietkou môže byť, že nie všetci majú rodinu. To je síce pravda, ale každý má nejaké vzťahy. Každý má aspoň nejakých priateľov, nie každý má deti, ale má starých rodičov, a pod., ktorým sa môže venovať.
Na záver, modlite sa za múdrosť pre našich novinárov. Nie všetci novinári sú zlí ľudia! V skutočnosti sú to väčšinou skvelí ľudia a žijú poslaním hľadať pravdu. Modlite sa za to, aby ich Boh viedol k správnym príbehom, správnym slovám a aby ich práca zasahovala čo najrôznejšie uši.
Článok pôvodne vyšiel na Premier Christianity.
je špecialista na PR a komunikáciu. Je horlivým politickým aktivistom a leží mu na srdci angažovanie sa kresťanov v politickej sfére.